13 apró dolog, amivel egyszerűbbé teheted a munkanapod

Addig kezdj hozzá a nehéz dolgokhoz, amíg könnyűek. Egy ezer mérföldes út egyetlen lépéssel kezdődik. 

-Lao-Ce

Annak érdekében, hogy egy valóban egyszerű és letisztult életet élhess, nem árt, ha a munkádban is alkalmazod az egyszerűség elvét. Már az elején tisztáznám, hogy ezek mindegyikét senki, vagy csak nagyon kevesen tudják majd alkalmazni. Nincs is szükség mindre, elég ha kiválasztasz néhányat. Ha egy jótanácsot is találsz ezek közt, számomra már az is sikerélmény. 

Az emberek dontő többségének a munka teszi ki az ideje jelentős részét. Éppen ezért meghatározó, hogy ezt az időt is megpróbáljuk a lehető legjobban hasznosítani, sőt ha kicsit betegek vagyunk akkor még élvezni is. A jó hír, hogy ebben az esetben csak azok fognak betegnek tartani, akik nem élvezik a munkájukat. Ha te is egyike vagy a “munka nyűg” felfogású embereknek, fel kell tenned magadnak a kérdést, hogy tudsz-e változtatni? Miért nem élvezed? Ha nem tudsz változtatni, hogyan tudnád mégis kihozni a maximumot a helyzetből? Ugyanis ha tetszik, ha nem, a munkád rengeteg időt vesz el, miért ne használnád ezt az időt arra, hogy valóban jól teljesíts? Nem az előléptetésért, nem a főnökőd miatt, nem a fizetésemelésért. Ezek jó esetben csak a pozitív mellékhatások. Egyszerűen azért, hogy a nap végén tudd, a legjobb tudásod szerint teljesítettél. 

Csinálj többet, ha tudsz. De ha nem tudsz, akkor legalább végezd el a kötelességedet lelkiismeretesen. Bármi, amit szeretet nélkül csinálsz, sokkal nehezebb és fárasztóbb.

Imádok alkotni. Viszont a munkám néha adminisztratív dolgokat is megkövetel. Teljesen szabadon alkothatnék munkám során, sőt ezt is kellene tennem, de a papírmunka, az unalmas és rutinfeladatok, a jelentések (kinél mi) szinte teljes mértékben hajlamosak ellopni az idő nagy részét, a megmaradt órákat pedig garantáltan kreatívmentessé teszik. Ezen tehát változtatnom kellett. 

Az utóbbi időben rendberaktam a dolgokat és mostmár azzal foglalkozhatok, amit igazán szeretek: az alkotással. 

Ismétlem, nem mindenki tudja majd mindegyik pontot alkalmazni, de nekem ezek váltak be.

  1. Kezdj korábban – ha a korán kelés nem akadály számodra, menj be korábban a munkába. Végezz el néhány fontos feladatot mielőtt elkezdenek csörögni a telefonok, megérkeznek a kollégák, beindul a közösségi média stb. A reggeli csendben magad mögött tudhatsz egy-két nagyobb feladatot, mire a többiek megérkeznek. 
  2. Dolgozz kevesebbet – igen, tudom… nem hinném, hogy van olyan főnök aki ezt jó szemmel nézi. Mégis, elég nyilvánvaló, hogy napi 8 órát dolgozni lehetetlen. Mindenki ezt csinálja, de ebből a valódi munkavégzés, ha összeadnánk, meglepően kevés lenne. Ha lehetőséged van rá, limitáld az óraszámot 6-7 órára, viszont tudatosítsd magadban, hogy kevesebb időd van és koncentrálj jobban a feladataidra.
  3. Készíts listát. Írd fel az összes teendőded, majd válaszd ki azokat, amelyeken minél hamarabb túl akarsz lenni. Kettőt vagy hármat. Ezek lesznek a legfontosabb feladataid. Amíg ezekkel nem vagy kész ne olvass emaileket, ne menj fel a facebookra. 
  4. Szabályozd a figyelemelterelőket. Nyilvánvaló, hogy nem tudsz órákon keresztül folyamatosan koncentrálni. Hacsak nem vagy mesterlövész. Ezesetben hagyd ki ezt a részt. Azonban ha gyakran azon kapod magad, hogy a közösségi médián lógsz vagy egyéb dolgokat csinálsz, miközben a munka nem halad, akkor a következőt kell tenned: nem kell megvonni, mindössze szabályozásra van szükség. Több lehetőséged van. Minden óra végén, hagysz magadnak 10 percet erre. Figyelj arra, hogy ne haladja meg a 10 percet. Vagy esetleg iktasd be a közösségi médiát, a szórakoztató tevékenységeket egy olyan időszakra, amikor észrevetted, hogy nem igazán vagy produktív. Nekem ez rögtön ebéd után következik be. 
  5. Rövidítsd le az emaileket. Ha az emailek írása sok időt vesz el a munkád során, tanuld meg hatékonyan, rövid mondatokban, csak a legfontosabb információkat közölni. Ne menj bele fél oldalas magyarázkodásokba ha nem muszáj és ha nem szeretnél választ kapni rá, nyugodtan írd meg, hogy “nem igényel választ, csak tudatni akartam ezt és ezt”.
  6. Rövidítsd le a megbeszéléselet. A Google alkalmazottak 5 perces megbeszéléseket szoktak tartani. Jaj annak, aki nem érkezik felkészülten egy ilyen meetingre. A legfontosabb pontokat rögzítsd csak a megbeszélésen, azokat, amelyeket írásban vagy később nem lehet megbeszélni. A megbeszélések, tárgyalások hajlamosak átmenni filozofálásba, hosszú vitákba és elemzésekbe, feltételezésekbe. Ezt a Google felsővezetés is tudja, ezért használnak hasonló megoldásokat. 
  7. Automatizálj. Minél kevesebb az ismétlődő rutinfeladat, annál jobb. Írj egy Gyakran Ismételt Kérdéseket a szolgáltatásaiddal kapcsolatban, előzd meg a telefonos megkereséseket apróságok miatt. Űrlapkitöltések, jelentkezések, kérdések lehetőleg elekronikus formában történjenek, használj automatizált fizetés feldolgozó rendszereket, stb.
  8. Szüntesd meg a papírmunkát. Próbálj mindent elektronikus módon rögzíteni. Könnyedén lehet felhőben biztonsági másolatokat készíteni és szinte mindenhol elfogadják már az elektronikus aláírást is. A kevesebb papír és dokumentum nem csak környezetbarát, de rengeteg felesleges frusztrációtól szabadíthat meg. 
  9. Lomtalanítsd az íróasztalod. Erről egy részletes cikket itt találsz. 
  10. Szabadulj el. Ha lehetőséged van elhagyni az irodát és van egy hosszabb offline munkád, keress egy nyugis helyet, kapcsold ki az internetet és fókuszálj teljesen arra, amit csinálnod kell. Szabad levegőn nagyon kellemes (főleg ha bírja a laptop aksija és nem tél közepe van). 1-2 óránál nem muszáj tovább tartania, de a változatos környezet megteszi a hatását, kreativitás és produktivitás szempontjából egyaránt.
  11. Lélegezz.  Személy szerint ez az egyszerű üzenet díszíti a számitógépem hátterét: “Breathe”. (Lélegezz.) Amikor csak rápillantok, kikapcsolom a böngészőt és mindent mást és néhány percig csak mélyen, koncentráltan lélegzem. Egy mini-meditációnak is fel lehet ezt fogni, de aki nem igazán nyitott ezen a téren, az maradjon a  légzés megnevezésnél, a lényeg úgyis az eredményen és az alkalmazáson van. 
  12. Fókusz-szünet. Kapcsolódik az előző ponthoz. Kapcsolj le mindent és vidd végig fejben, szépen lassan azt, amit még meg kell tenned és amin már túl vagy. Nagy segítség lehet ez akkor, amikor úgy érzed legkevésbé sincs időd erre. Ez a legjobb alkalom arra, hogy “fókusz-szünetet” tarts.
  13. Időzíts be hosszú kreatív órákat Nem mindenki tudja ezt megoldani, de igazán kreatívnak lenni nem mindig csak percek kérdése. Szánj 3-4 órát “kreatív tevékenységekre”, amikor elemzel, gondolkodsz, variációkat alkotsz. Ha lehetőséged van rá, vond be a kollégáidat is. Vázolj fel ötleteket, kezdj bele egy rég halogatott kreatív projektbe. Próbáld szabadon ereszteni a fantáziád, ne foglalkozz azzal, hogy mennyi idő telik el (már látom is a ” jóvicc…te nemtudod milyen helyen dolgozom” típusú hozzászólásokat. Csak ratja!) 🙂  

Ajánlott cikkek