Az év egyik legszebb és legkellemesebb periódusa következik. Az ünnepek. Mindenki elégedett, boldog és kiegyensúlyozott a karácsonyi vacsoránál. Vagy mégsem?
Ajándékok. Kinek? Mit? Mikor? Már késő. Nem tudom mit vegyek. Már megvettem. Fenébe. Elkések. Ünnepi vacsora. Család. Nem szeretem. Szeretem, de mindig veszekedés a vége. Nem szeretem. Kevin. Mármegint. Reszkessetek betörők. De megszoktam. Ez kell. Coca-Cola. Üres pénztárca.
Black Friday
Az öreg piros ruhás üzletember és a szeretet vásárlás ünnepe előtt van egy nagyon sötét napunk. Mint minden rosszat, ezt is hamar átvettük a nyugati szokások közül. A nap, amelyen eltapossuk egymást azokért a dolgokért, amelyekre valójában nincs is szükségünk. A nap, amelyen a tudatos vásárlás megszűnik létezni, mosolyból grimaszra és eltökéltségre torzul arcunk. A nap, amelyen Amerikában minden évben minimum egy ember meghal, a másik ember figyelmetlensége, indulata, vaksága miatt. Egy TV miatt, egy mikró miatt vagy éppen egy leárazott okostelefon miatt.
A marketing szakemberek, üzletvezetők, cégvezetők hónapokkal előtte megtervezik az akciókat. TV reklámok, újsághirdetések, plakátok, Facebook és Google hirdetések. Új termékek. 70%-os kedvezmény. Outlet. Vedd meg MOST. Klikk ide. Akciók, promók, kedvezmények, csak ma. Ne maradj le.
A csillogó, fényes és stílusos hirdetések hátterében azonban sötét és szomorú dolgok keletkeznek.
- Adósságok. Pillanatnyi örömért cserébe elcserélt évekig tartó frusztráció a részletfizetés miatt, arra a dologra, amelyet már rég nem használunk vagy rég nem találunk benne annyi örömet, mint első nap. Csak az adósság marad.
- Gyűlölet. A másik ember iránt, aki hamarabb ért oda. A lassú kasszásnő iránt. A nap végére mindenki iránt. Egy olyan érzelmi állapotba kerülünk, amely nemcsak hogy nem tesz jót, de egyenesen árt nekünk és másnak is.
- Ösztönlényekké válás. Ha kell veszekszünk, kiabálunk, szidunk, rágalmazunk. Csak az ösztönünk és az érzelmeink diktálnak. Ez a marketingesek álma. Amikor nem a racionalitásra, hanem az érzelmeinkre hallgatunk, akkor a világ pénzét is el tudjuk költeni. Életérzés. Légy boldog. Légy friss. Szerezz örömet. Ismerős szlogenek/szavak? Minden arról szól, hogy ne racionális, hanem érzelmi döntést hozzunk. Ezen a napon ezt gyerekjáték elérni.
Ismerős az Coca-Cola reklám, a hatalmas kivilágított kamionnal? Ugye, hogy jó érzést kelt benned? Ugye, hogy eszedbe sem jut, hogy valamit el akar adni neked? Egy kellemes és jó érzés fog el, amikor látod a havas tájat és a gyönyörűen kivilágított kamiont. Nincs karácsony Coca-Cola reklám nélkül. Nincs karácsony Coca Cola nélkül. Ahogyan nincs karácsony Kevin nélkül sem. Minden sikeres reklám és hirdetés mögött az érzelmekre kifejtett hatás áll. Ha sikerül hatni ránk érzelmi úton, a pénzünk nagyon hamar gazdát cserél.
Amikor a télapó nem más, mint egy jó marketing szakember
A télapóból üzletember és marketing-guru lett, aki piros ruhát és szakállat viselve húzza ki a zsebünkből az utolsó fillért is. Ahogyan a télapó “kis” saját biznisze, december 6. után, a karácsony sem a szeretet, a békesség vagy a család ünnepe. A karácsony nem más, mint a vásárlás ünnepe.
Én veszek neked valamit és elvárom, hogy te is vegyél nekem valamit. A lényeg, hogy kapjunk és adjunk. A lényeg, hogy tárgyak cseréljenek gazdát, amelyekre valójában nincs szükségünk. A tizenkettedik Nivea tusfürdő csomag és a tizedik pár zokni, amelyre semmi szükséged, de hiába, ez Klárika néni szokásos karácsonyi ajándéka. Neki is venni kell valamit. Ez van.
Mi lenne, ha idén NEM-et mondanál?
Mi lenne, ha idén tudatosabb lennél. Ha nem rohannál a leárazott ájfónért. Nem veszekednél a kasszásnővel. Nem járnád be az összes plázát a megfelelő tárgy iránt kutatva. Mi lenne, ha tárgyak helyett valódi értéket ajándékoznál? Olvass erről itt bővebben!
A vásárlás okozta frusztráció helyett válasszuk a tudatosságot. A reklámok és az RTL Klub Kevinje helyett válasszuk a családi beszélgetéseket. A Coca Cola helyett válasszunk egy minőségi teát a beszélgetésekhez. A nagybevásárlás és a pénzünk elköltése helyett szánjunk időt a szeretteinkre, szánjunk időt kapcsolataink ápolására. Az időd és a figyelmed a legnagyobb érték amit adhatsz.